Kwaliteit

Kwaliteit

De kwaliteit van onze school wordt bepaald door verschillende aspecten. Al deze aspecten zijn even belangrijk en vormen samen onze kwaliteitszorg. Door op een onderdeel te klikken vind je meer informatie over waar we staan, wat onze ambities zijn en hoe we daar willen komen. Onze plannen en ambities komen ook terug in het school- en/of jaarplan. Deze vind je op de pagina onze school.

Cliëntervaringsonderzoek (CEO)

Om de tevredenheid van ouders, leerlingen, medewerkers (bv. leraren, onderwijsassistenten) en onze specialisten (bv. logopedisten, orthopedagogen) in kaart te brengen, wordt elke twee jaar het cliëntervaringsonderzoek (CEO) afgenomen. Alle medewerkers, specialisten, ouders en leerlingen ontvangen een digitale vragenlijst met vragen. De vragen gaan onder andere over: onderwijs, begeleiding, ontwikkelingsperspectief, communicatie, ouderbetrokkenheid en procedures. De antwoordschaal bestaat uit oneens (1), meer oneens dan eens (2), meer eens dan oneens (3) en eens (4). Hieronder zijn de resultaten van het CEO van 2021 te zien. De resultaten op het gebied van (sociale) veiligheid worden apart weergegeven onder ‘Veiligheid’.

Na afloop van het onderzoek organiseren wij een stakeholderreview. Dit is een gesprek waarbij de teamleider, medewerkers, specialisten en ouders de resultaten bespreken. Aan de hand van dit gesprek wordt bepaald waar de school staat, waar we willen staan en hoe we daar komen.

 

Positief opvallende punten uit het onderzoek zijn:

  • We zien naar voren komen dat de lesstof aansluit bij het niveau van de leerlingen en het onderwijs aansluit bij de belevingswereld van de kinderen.
  • Het onderwijs bereidt de kinderen goed voor op de toekomst.
  • Er zijn positieve opmerkingen over het ontwikkelingsperspectief. Het is in begrijpelijke taal opgesteld, wordt goed besproken met de ouders en geeft inzicht in de ontwikkeling van de leerlingen.
  • De procedures rondom uitstroom en de informatie die ouders krijgen over het uitstroomproces is duidelijk.
  • Ouders geven aan nuttige informatie te vinden in het ouderportaal.

 

Naar aanleiding van het onderzoek zijn de volgende actiepunten geformuleerd:

  • Speerpunt in het schoolplan/jaarplan is “sociaal-emotioneel leren en TOS”. De studiedag staat in dit teken, hierin zullen scholing en visie opgepakt worden.
  • Ouderbertrokkenheid is een speerpunt in het schoolplan / jaarplan. Studiedag met dit thema dit jaar.
  • Extra aandacht voor communicatie zoals ouderkalender op tijd klaar en mee en nieuwsbrieven voor ouders regelmatiger.
  • De leerlingenraad uitbreiden en goed laten draaien, welbevinden blijft een vast agendapunt.

Veiligheid

Wij willen graag dat iedereen zich veilig voelt op school. Daarom wordt jaarlijks de veiligheidsmonitor afgenomen. Dit is een vragenlijst waarmee het gevoel van veiligheid op de school in kaart wordt gebracht. Om het jaar wordt deze vragenlijst tegelijk afgenomen met het CEO, dan vullen ook ouders, medewerkers en specialisten de vragen in. Het andere jaar is de veiligheidsmonitor een losse vragenlijst enkel voor leerlingen.

 

Om rekening te houden met de mogelijkheden van al onze leerlingen zijn vier versies van de vragenlijst voor leerlingen beschikbaar:

  • een versie met de vragen en tekst;
  • een voorgelezen versie met tekst;
  • een versie met op elke pagina één vraag ondersteund door NmG;
  • een versie met op elke pagina één vraag met NGT.

 

De antwoordschaal bestaat uit oneens (1), meer oneens dan eens (2), meer eens dan oneens (3) en eens (4). De stellingen in de rubriek Sociale veiligheid 2 zijn negatief geformuleerd en hebben een omgekeerde antwoordschaal: nooit (1), soms (2), vaak (3) en altijd (4). Een lagere score op deze schaal geeft dus aan dat de leerlingen een hogere sociale veiligheid ervaren. Hieronder zijn de resultaten weergegeven voor de leerlingen, aangezien zij ieder jaar bevraagd worden.

* Let op, hier geldt een andere antwoordschaal

 

De leerlingen van de Taaltuin voelen zich veilig en hebben het naar hun zin op school. Zij geven aan dat er weinig gepest wordt en weten de juf of meester te vinden wanneer er wel iets speelt.

 

Sinds 2020 wordt de sociale veiligheid ook gemeten bij jonge leerlingen (groep 1 tot en met 4). Bij deze groep leerlingen gaat een onderwijsassistent individueel in gesprek met de leerlingen om zo samen een aangepaste versie van de vragenlijst in te vullen. Bij alle stellingen is gebruik gemaakt van een tweepuntsantwoordschaal, met een minimale score van 1 en een maximale score van 2. Een hoge waardering op de stellingen betekent een hoge mate van sociale veiligheid en welbevinden onder de leerlingen.

De jonge leerlingen van de Taaltuin voelen zich in hoge mate veilig op school.

Uitstroom en bestendiging

Wij houden bij naar welk niveau onze leerlingen uitstromen. Ook houden we bij of leerlingen uitstromen volgens de verwachte uitstroombestemming in het ontwikkelingsperspectief en of leerlingen twee jaar na het uitstromen nog steeds op dezelfde bestemming zitten (bestendiging). Deze gegevens worden jaarlijks door de Onderwijsinspectie uitgevraagd over het afgelopen schooljaar.

Leerlingen stromen uit naar:

  • het regulier onderwijs
  • het speciaal onderwijs of het (speciaal) voortgezet onderwijs.

Wanneer een leerling vóór het einde van groep 8 uitstroomt, spreken we van tussentijdse uitstroom. Het streven is om zo veel mogelijk leerlingen, wanneer zij daaraantoe zijn, tussentijds uit te laten stromen naar het regulier onderwijs (regulier basisonderwijs en speciaal basisonderwijs) in het kader van passend onderwijs.

In sommige gevallen stroomt een leerling tussentijds uit naar een andere school voor speciaal onderwijs. Een leerling kan bijvoorbeeld vanwege een verhuizing naar een andere school moeten, of er wordt geconstateerd dat de leerling beter op zijn plek is op een school voor leerlingen met ernstige gedragsstoornissen en/of psychiatrische problematiek.

 

Uitstroombestemmingen

In schooljaar 2022-2023 zijn in totaal 25 leerlingen uitgestroomd. Hiervan zijn 19 leerlingen tussentijds uitgestroomd. Van deze leerlingen zijn twee leerlingen onderwijs in het buitenland gaan volgen en werden niet meegenomen in de verdere statistieken. Van de overige 17 leerlingen zijn  is 88% uitgestroomd naar het regulier onderwijs (regulier basisonderwijs en speciaal basisonderwijs). Dit is een duidelijk hoger deel dan vorig jaar en vergelijkbaar met het percentage in het jaar daarvoor (2020-2021). Onze ambitie is dat 75% van de leerlingen die tussentijds uitstromen, uitstromen naar het regulier onderwijs. Deze ambitie is dit jaar ruim behaald.

 

Naast de tussentijdse uitstroom, wordt ook de einduitstroom in kaart gebracht. In 2022-2023 zijn 6 leerlingen uitgestroomd vanuit groep 8. De helft van de leerlingen is vso arbeid/praktijkgericht onderwijs gaan volgen. Daarnaast zijn 33% uitgestroomd op niveau vmbo bbl + kbl, dit is een duidelijke daling ten opzichte van vorig jaar (70%). We streven er naar dat minstens 70% van de eindschoolverlaters verder gaan op vmbo niveau of hoger. Dat is dit jaar niet behaald. Of dit streven gehaald wordt, hangt mede af van de tussentijdse uitstroom. Veelal verlaten leerlingen met een hoger uitstroom niveau de school eerder.

 

Uitstroombestemming volgens OPP en bestendiging

Wij houden bij of de uitstroombestemming overeenkomt met de verwachting in het ontwikkelingsperspectief. Sinds dit jaar wordt dit niet meer vergeleken met het ontwikkelingsperspectief van twee jaar geleden maar met het meest recente ontwikkelingsperspectief. In schooljaar 2022-2023 is 100% van de einduitstroom-leerlingen uitgestroomd volgens het niveau uit het ontwikkelingsperspectief. De ambitie is dat minstens 90% van de leerlingen uitstroomt volgens het perspectief. Dat is dit jaar behaald. Daarbij speelt het feit dat nu met het meest recente uitstroomperspectief vergeleken wordt ook een rol.

 

Bestendiging

Tot slot hebben we in kaart gebracht of de leerlingen die in schooljaar 2021-2022 zijn uitgestroomd, op 1 oktober 2023 nog steeds op dezelfde bestemming zitten als waarnaar zij zijn uitgestroomd. Dit jaar weten wij van 100% van de leerlingen (24) dat zij bestendigd zijn. Wij streven naar een bestendiging van 90%, dit streven is dit jaar opnieuw behaald.

 

Leeropbrengsten

De leerresultaten van Auris de Taaltuin worden op schoolniveau verzameld. De gegevens leggen we naast de vastgestelde ambitie schoolstandaarden. Voor de groepen 1-2 gebruiken wij Mijn Kleutergroep om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen en voor de groepen 3 t/m 8 gebruiken wij Leerling in Beeld (Cito).

Door middel van een analyse per groep kunnen wij de resultaten bespreken. Naar aanleiding van de bespreking willen wij de volgende verbeteracties inzetten voor dit schooljaar:

 

Kindbegrip

Ook toetsen we de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen van groep 1 t/m 8 met behulp van Kindbegrip. Dit is een vragenlijst die de leraar per kind invult. We onderzoeken of de kinderen prettig in de groep functioneren. Daarnaast onderzoeken we de relatie tussen de leraar en het kind en de kinderen onderling. Ook het gevoel van veiligheid dat kinderen binnen de school en groep ervaren wordt onderzocht. We bespreken de uitkomsten van Kindbegrip tweemaal per jaar met het kernteam en de orthopedagoog/intern begeleider (IB).

Interne Audit

Op 12 en 13 juni 2023 is de Auris De Taaltuin bezocht door een interne auditcommissie. De school biedt speciaal basisonderwijs aan in Alphen aan den Rijn. De commissie heeft gekeken naar de kwaliteit van het onderwijs op de school uitgaande van het Waarderingskader van de Inspectie (versie augustus 2022), specifiek de kwaliteitsgebieden Onderwijsproces, Veiligheid en schoolklimaat, Onderwijsresultaten en Sturen, kwaliteitszorg en ambitie. Ook heeft de commissie gekeken naar het Auris kwaliteitskader. De commissie beoordeelt de kwaliteit over de vier kwaliteitsgebieden voldoende.

Inspectie

De onderwijsinspectie doet eens in de vier jaar een uitgebreid onderzoek bij het bestuur en de scholen van Auris. Hiermee onderzoeken ze of alle leerlingen onderwijs krijgen van voldoende kwaliteit. En of scholen voldoen aan de wet- en regelgeving en of ze hun financiën op orde hebben. De onderwijsbesturen zijn hiervoor verantwoordelijk en daarom doet de inspectie een uitgebreid onderzoek bij ieder bestuur.

 

In 2019 is de Stichting Onderwijs Koninklijke Auris Groep voor het laatst beoordeeld. De kwaliteit van het onderwijs is beoordeeld met een voldoende. Het laatste rapport is te vinden op  de website van de onderwijsinspectie (zoek op ‘Stichting Onderwijs Koninklijke Auris Groep’). Op deze pagina zijn ook de specifieke resultaten per school te vinden.

 

Meer informatie over de onderzoeken van de inspectie is te vinden op de website van de onderwijsinspectie.

Professionalisering

De ontwikkeling van onze medewerkers staat niet stil. Ieder jaar volgen wij verschillende trainingen en organiseren we studiedagen. Daarnaast nemen onze medewerkers ook actief deel aan trainingen binnen de Auris academie en  externe cursussen en opleidingen.

Studiedagen kunnen diverse thema’s hebben. Vaak komen de onderwerpen voort vanuit de doelen die we aan onszelf hebben gesteld in het bierjarenschoolplan, zoals bijvoorbeeld oudercontacten of sociaal emotioneel leren.

Rondom de programma’s De Kanjertraining en IPC wordt regelmatig bijscholing of inscholing gegeven voor nieuwe medewerkers. Ook het lesgeven vanuit EDI, expliciete directe instructie wordt op vergelijkbare wijze onderhouden.  We streven er naar dat alle medewerkers geschoold zijn in Nederlands ondersteund met gebaren (NMG) en het werken met ‘Met Woorden in De Weer (MWIDW).

Alle beginnende medewerkers van onze school volgen de TOS-modules binnen de Aurisacademie en starten met een tweedaagse on-boaring die Auris breed georganiseerd wordt.

Schoolondersteuningsprofiel

Alle scholen van Auris bieden extra ondersteuning aan leerlingen. Met extra bedoelen wij dat we meer bieden dan een reguliere school. Denk bijvoorbeeld aan ondersteuning door de logopedist. Dat biedt iedere school van Auris. In de schoolgids lees je welke extra ondersteuning alle scholen van Auris bieden.

Hieronder lees je meer over onze voertaal, leerlingpopulatie, voorzieningen, medewerkers en leervoorwaarden.

 

Kenmerken van de leerlingpopulatie

Bij Auris De Taaltuin kunnen leerlingen worden toegelaten die een onderwijsarrangement hebben ontvangen vanuit de CvO voor cluster 2 onderwijs. Het onderwijsaanbod is voornamelijk gericht op leerlingen met een TOS.
Een leerling komt op Auris De Taaltuin:

  • als de leerling een auditieve beperking en/of een ernstige taalontwikkelingsstoornis heeft (de ernstmaat);
  • én de leerling daardoor ernstige beperkingen ondervindt in de onderwijsparticipatie die gerelateerd zijn aan zijn auditieve beperking en/of taalontwikkelingsstoornis (de onderwijsbehoefte);
  • én wanneer extra ondersteuning, middels een ondersteuningsarrangement cluster 2, op een reguliere school niet toereikend is om te voldoen aan de onderwijsbehoeften van de leerling;
  • de leerling toelaatbaar wordt geacht door de CvO tot een onderwijsarrangement.

 

Voertaal

Op school is gesproken Nederlands de voertaal. Ter ondersteuning van het gesproken Nederlands wordt gebruik gemaakt van Nederlands ondersteund met Gebaren (NMG) en Totale Communicatie (natuurlijke gebaren, beeldmateriaal en geschreven Nederlands). Wanneer een leerling bimodaal is of gebruik maakt van het NGT zal de leerling doorverwezen worden naar een andere leslocatie van Auris.

 

Voorzieningen

Voorzieningen fysiek 

  • Er is sprake van een uitdagende, maar rustige en geordende leeromgeving. Dat betekent dat niet-functionele prikkels vermeden worden (zeker in het instructiegebied). Wanden worden gebruikt voor functionele informatie, die het onderwijs direct ondersteunt, zoals de woordmuur, IPC-wand, ondersteunende taalhulpmiddelen en de kanjerregels.
  • In alle lokalen is er auditieve versterking door SoundField aanwezig. Dit zorgt ervoor dat instructie van de leerkracht directer bij de leerling binnenkomt en overig lawaai of ruis minder storend is. Het is a.h.w. een geluidsdeken die maakt dat achterin de klas de stem van de leerkracht exact even hard is als voor in de klas.
  • In alle lokalen is gelet op een goede akoestiek. Door middel van de soort vloerbedekking en wandbekleding.
  • Er zijn meerdere kamers/lokalen voor therapie en of begeleiding.
  • Er is een ruimte aanwezig voor de begeleiding door Auris Zorg.
  • Het gebouw is rolstoeltoegankelijk.

 
Voorzieningen organisatorisch 
Leerlingen op onze school hebben naast de problemen met de taal soms ook op andere gebieden ondersteuning nodig. Sommige van deze voorzieningen bieden we intern, andere in samenwerking met partijen van buiten de school. Sommige voorzieningen zijn structureel, andere incidenteel.

  • Consultatie en advies orthopedagoog. (Zij is aan de school verbonden en denkt mee bij vraagstukken rondom het gedrag.)
  • Extra handen in de klas en extra didactische leerlingenzorg door onderwijsassistenten en leraarondersteuners
  • Consultatie en advies jeugdarts
  • Begeleiding door Auris Zorg in de vorm van krachttraining
  • Kinderfysiotherapie op school gegeven door praktijk uit Alphen aan den Rijn (middels verzekering ouders)
  • Audiometrie door een daarvoor opgeleide logopediste binnen de school
  • Consultatie en advies van audioloog of KNO-arts LUMC
  • Inzet tolken(telefoon) indien noodzakelijk
  • BHV-ers en EHBO-ers

 

Personeel

Alle leerkrachten volgen de TOS-opleidingsroute die aangeboden wordt door de Auris Academie. Ook onderwijsassistenten volgen scholing bij de Auris Academie. Logopedisten scholen zich jaarlijks bij in de nieuwste inzichten in hun vakgebied.

 

Alle teamleden die actief met leerlingen werken volgen scholing in NMG, Met woorden in de weer, IPC, Kanjertraining, Leren praten met plezier (alleen voor onderbouw).

 

In het onderstaande overzicht zijn de specialismen en/of de expertise van de school weergegeven:

  • Kanjercoördinatoren/ coördinator sociale veiligheid
  • Lexiconcoördinatoren Met woorden in de Weer
  • IPC-coördinatoren
  • Specialist audiometrie en gehoorapparatuur
  • Verder werken we met multidisciplinaire expertiseteams binnen de school, gericht op taal, rekenen, IPC en burgerschap, sociaal-emotionele ontwikkeling en ICT.

 

Naast leerkrachten en onderwijsassistenten, zijn in het team:

  • 5 logopedisten
  • 2 intern begeleiders
  • 1 orthopedagoog

 

De kinderfysiotherapeut en de begeleider vanuit Auris zorg werken in de school, zij zijn externe partners en worden na verwijzing van de huisarts of Auris Zorg ingezet.

Leervoorwaarden

Onze expertise en ons onderwijs is primair gericht op leerlingen met een ernstige taalontwikkelingsstoornis. We hebben ook expertise t.a.v. leerlingen die slechthorend zijn. Het is belangrijk dat daarnaast wordt voldaan aan de volgende leervoorwaarden:

  • De leerling is leerbaar en staat open voor leren;
  • De leerling heeft baat bij een aanbod gericht op het uitbreiden van de communicatieve redzaamheid;
  • De leerling is verbaal en fysiek niet grensoverschrijdend naar anderen;
  • De leerling kan wisselingen aan van les, leraar en ruimte, of kan dit op termijn bereiken;
  • De leerling kan omgaan met interactieve lessen waarin het uitlokken van communicatie centraal staat;
  • De structuurbehoefte van de leerling is niet voorliggend om tot leren te komen;
  • De leerling is in staat om klassikaal (in een groep van maximaal 12-18 leerlingen) onderwijs te volgen en is aanspreekbaar op zijn gedrag.

Indien de hulpvragen specifiek liggen op het gebied van structuur en voorspelbaarheid, wordt geadviseerd plaatsing binnen een cluster 3 of 4 te onderzoeken. Er zijn geen aparte klassen (bijvoorbeeld structuurgroepen, autisme-groepen, time-out roepen of observatiegroepen) aanwezig bij Auris.

 

Uiteraard proberen wij alle leerlingen zo goed mogelijk onderwijs te bieden.

 

Een leerling die onderwijs volgt op onze school moet baat hebben bij het aanbod waarbinnen het uitbreiden van de communicatieve vaardigheden mogelijk is. Wanneer er sprake is van een non-verbale IQ-score of verbale IQ-score lager dan 80 dient een differentiaal afweging gemaakt te worden. Dat wil zeggen dat geadviseerd wordt om af te wegen of er beter aan de onderwijsbehoeften van de leerling voldaan kan worden binnen een andere onderwijsinstelling zoals het SBO dan wel cluster 3. De school legt, in bovengenoemde gevallen, de situatie aan de CvO voor om na te gaan of de leerling nog toelaatbaar is tot het speciaal onderwijs van Auris.