Kwaliteit
Kwaliteit
De kwaliteit van onze school wordt bepaald door verschillende aspecten. Al deze aspecten zijn even belangrijk en vormen samen onze kwaliteitszorg. Door op een onderdeel te klikken vind je meer informatie over waar we staan, wat onze ambities zijn en hoe we daar willen komen. Onze plannen en ambities komen ook terug in het school- en/of jaarplan. Deze vind je op de pagina onze school.
Cliëntervaringsonderzoek (CEO)
Om de tevredenheid van ouders, leerlingen, medewerkers (bv. leraren, onderwijsassistenten) en onze specialisten (bv. logopedisten, orthopedagogen) in kaart te brengen, wordt om het jaar het cliëntervaringsonderzoek (CEO) afgenomen. Alle medewerkers, specialisten, ouders en leerlingen ontvangen een digitale vragenlijst. De vragen gaan onder andere over: onderwijs, begeleiding, ontwikkelingsperspectief, communicatie, ouderbetrokkenheid en procedures.
De antwoordschaal bestaat uit:
- oneens (1);
- meer oneens dan eens (2);
- meer eens dan oneens (3);
- eens (4).
Hieronder zijn de resultaten van het CEO van 2025 te zien. De resultaten op het gebied van (sociale) veiligheid worden apart weergegeven onder ‘Veiligheid’.
Na afloop van het onderzoek organiseren wij een stakeholderreview. Dit is een gesprek waarbij de teamleider, medewerkers, specialisten en ouders de resultaten bespreken. Aan de hand van dit gesprek wordt bepaald waar de school staat, waar we willen staan en hoe we daar komen.
Conclusies:
- Over het algemeen kunnen we tevreden zijn met deze hoge scores over de gehele breedte.
- We zijn er trots op dat ouders onze Ontwikkelingsperspectieven als goed leesbaar ervaren en zich sterk betrokken voelen bij onze school. Hier hebben we de afgelopen jaren extra aan gewerkt.
- Een aantal leerlingen heeft een 1 gegeven op onderdelen. We hebben het vermoeden dat deze één en dezelfde groep komen gezien de losse opmerkingen die ze erbij geplaatst hebben. Dit geeft op onderdelen een iets lagere score door leerlingen vergeleken met vorig schooljaren.
Actiepunten
- We hebben de resultaten in het team besproken, hier zijn geen bijzonderheden uit naar voren gekomen.
- We gaan, zoals ieder jaar, met de leerlingen van de leerlingenraad in gesprek over de meting en de opmerkingen die leerlingen erbij hebben kunnen plaatsen.
- Met het team hebben we de cijfers en de opmerkingen van leerlingen samen bekeken en vragen voor de leerlingenraad opgesteld.
- Net als ieder jaar bespreken we de resultaten ook met de ouderraad.
- Verbeterpunten en aanbevelingen hieruit worden opgenomen en besproken met het team.
Veiligheid
Wij willen graag dat iedereen zich veilig voelt op school. Daarom wordt jaarlijks de veiligheidsmonitor afgenomen. Dit is een vragenlijst waarmee het gevoel van veiligheid op de school in kaart wordt gebracht. Om het jaar wordt deze vragenlijst tegelijk afgenomen met het CEO, dan vullen ook ouders, medewerkers en specialisten de vragen in. Het andere jaar is de veiligheidsmonitor een losse vragenlijst enkel voor leerlingen.
Om rekening te houden met de mogelijkheden van al onze leerlingen zijn vier versies van de vragenlijst voor leerlingen beschikbaar:
- een versie met de vragen en tekst;
- een voorgelezen versie met tekst;
- een versie met op elke pagina één vraag ondersteund door NmG;
- een versie met op elke pagina één vraag met NGT.
De antwoordschaal bestaat uit:
- oneens (1);
- meer oneens dan eens (2);
- meer eens dan oneens (3);
- eens (4).
De stellingen in de rubriek ‘Sociale veiligheid 2’ zijn negatief geformuleerd en hebben een omgekeerde antwoordschaal:
- nooit (1);
- soms (2);
- vaak (3);
- altijd (4).
Een lagere score op deze schaal geeft dus aan dat de leerlingen een hogere sociale veiligheid ervaren.
Hieronder zijn de resultaten weergegeven voor de leerlingen, aangezien zij ieder jaar bevraagd worden:
* Let op, hier geldt een andere antwoordschaal
Sinds 2020 wordt de sociale veiligheid ook gemeten bij jonge leerlingen (groepen 1 tot en met 4). Bij deze groep leerlingen gaat een onderwijsassistent individueel in gesprek met de leerlingen om zo samen een aangepaste versie van de vragenlijst in te vullen. Bij alle stellingen is gebruik gemaakt van een tweepuntsantwoordschaal, met een minimale score van 1 en een maximale score van 2. Een hoge waardering op de stellingen betekent een hoge mate van sociale veiligheid en welbevinden onder de leerlingen.
Conclusies en actiepunten
Conclusies
- Wanneer we kijken naar de cijfers van de tabellen kijken concluderen we dat er geen noemenswaardige verschillen zijn ten opzichte van voorgaande jaren.
- De tweede tabel geeft aan dat we bijna de maximale en hoogte score hebben op ervaren sociale veiligheid bij jonge leerlingen.
- We wijken niet noemenswaardig af van andere Auris locaties
Actiepunten
- We gaan, zoals ieder jaar, met de leerlingen van de leerlingenraad in gesprek over de meting en de opmerkingen die leerlingen erbij hebben kunnen plaatsen.
- Met het team hebben we de cijfers en de opmerkingen van leerlingen samen bekeken en vragen voor de leerlingenraad opgesteld.
- Net als ieder jaar bespreken de resultaten ook met de ouderraad.
- Verbeterpunten en aanbevelingen hieruit worden opgenomen en besproken met het team.
Uitstroom en bestendiging
Auris houdt bij naar welk niveau onze leerlingen uitstromen. Ook wordt bijgehouden of leerlingen twee jaar na het uitstromen nog steeds op dezelfde bestemming zitten (bestendiging). Deze gegevens worden jaarlijks door de Onderwijsinspectie uitgevraagd over het afgelopen schooljaar.
Jaarlijks stromen leerlingen uit ons onderwijs met name uit naar het regulier onderwijs, het speciaal onderwijs of het (speciaal) voortgezet onderwijs. Wanneer een leerling vóór het einde van groep 8 uitstroomt, spreken we van tussentijdse uitstroom. Het streven is om, in het kader van Passend Onderwijs, zo veel mogelijk leerlingen, wanneer zij daaraan toe zijn, tussentijds uit te laten stromen naar het regulier onderwijs (regulier en speciaal basisonderwijs). In sommige gevallen stroomt een leerling tussentijds uit naar een andere school voor speciaal onderwijs. Een leerling kan bijvoorbeeld vanwege een verhuizing naar een andere school moeten of er wordt geconstateerd dat de leerling beter op zijn plek is op een andere vorm van het speciaal onderwijs.
Tussentijdse uitstroom
In schooljaar 2023-2024 zijn in totaal 34 leerlingen uitgestroomd, waarvan 23 leerlingen tussentijds[1].
De ambitie van Auris is dat 75% van de leerlingen die tussentijds uitstromen, uitstroomt naar het regulier onderwijs (regulier en speciaal basisonderwijs).
De meeste leerlingen stromen uit naar het regulier onderwijs. Vorig schooljaar stapten twee leerlingen over naar een andere cluster 2 school waardoor we te maken hebben met een vertekend beeld. Indien we deze leerlingen niet meetellen dan behalen we de ambitie van 75% naar het regulier onderwijs.
[1] Leerlingen die zijn uitgestroomd naar het buitenland, zijn niet meegenomen in de telling.
Einduitstroom
Naast de tussentijdse uitstroom is ook de einduitstroom in kaart gebracht. In schooljaar 2023-2024 zijn 11 leerlingen uitgestroomd vanuit groep 8. Een aantal jaren geleden is onze ambitie (schoolnorm) gesteld op 70% einduitstroom naar VMBO. Vanwege de hoge tussentijdse uitstroom lukt het niet langer dit percentage te behalen. Oudere leerlingen die zouden kunnen uitstromen naar VMBO gaan voor een aanzienlijk deel al eerder van school en zijn terug te vinden in de tussentijdse uitstroom.
Bestendiging
Tot slot is in kaart gebracht of de leerlingen die in schooljaar 2022-2023 zijn uitgestroomd op
1 oktober 2024 nog steeds op dezelfde bestemming zitten als waarnaar zij zijn uitgestroomd.
Auris streeft naar 90% bestendiging.
We hebben onze ambitie behaald, hierbij merken we nog op dat er twee leerlingen zijn verhuisd naar het buitenland. Van hen kunnen we de uitstroombestendiging niet vaststellen.
Actiepunten
- Tweemaal per jaar bespreken we met de ambulante dienst de in- en uitstroom. Dit doen we zowel met het hele team als tussen de teamleiders onderling. We kijken hierbij niet alleen naar de cijfers maar bespreken ook casussen. De punten die hieruit naar voren komen nemen we mee om ons de kwaliteit van ons onderwijs verder te verbeteren.
- Tevens voeren we tweemaal per jaar evaluatiegesprekken met de CVO en bespreken daarbij ook casussen van leerlingen die uitstromen naar ander SO.
- Tijdens alle leerling besprekingen stellen we onszelf de vraag: “Wat heeft deze leerling nu nog nodig om ons straks niet meer nodig te hebben?” Dit helpt ons om tijdig een goed moment van uitstroom te bepalen en bij onze ambitie te blijven leerlingen wanneer kan terug te laten stromen.
Leeropbrengsten
De leerresultaten van Auris de Taaltuin worden op schoolniveau verzameld. De gegevens leggen we naast de vastgestelde ambitie schoolstandaarden. Voor de groepen 1-2 gebruiken wij Mijn Kleutergroep om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen en voor de groepen 3 t/m 8 gebruiken wij Leerling in Beeld (Cito).
Door middel van een analyse per groep kunnen wij de resultaten bespreken. Naar aanleiding van de bespreking willen wij de volgende verbeteracties inzetten voor dit schooljaar:
Kindbegrip
Ook toetsen we de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen van groep 1 t/m 8 met behulp van Kindbegrip. Dit is een vragenlijst die de leraar per kind invult. We onderzoeken of de kinderen prettig in de groep functioneren. Daarnaast onderzoeken we de relatie tussen de leraar en het kind en de kinderen onderling. Ook het gevoel van veiligheid dat kinderen binnen de school en groep ervaren wordt onderzocht. We bespreken de uitkomsten van Kindbegrip tweemaal per jaar met het kernteam en de orthopedagoog/intern begeleider (IB).
Interne Audit
Op 12 en 13 juni 2023 is de Auris De Taaltuin bezocht door een interne auditcommissie. De school biedt speciaal basisonderwijs aan in Alphen aan den Rijn. De commissie heeft gekeken naar de kwaliteit van het onderwijs op de school uitgaande van het Waarderingskader van de Inspectie (versie augustus 2022), specifiek de kwaliteitsgebieden Onderwijsproces, Veiligheid en schoolklimaat, Onderwijsresultaten en Sturen, kwaliteitszorg en ambitie. Ook heeft de commissie gekeken naar het Auris kwaliteitskader. De commissie beoordeelt de kwaliteit over de vier kwaliteitsgebieden voldoende.
Inspectie
De onderwijsinspectie doet eens in de vier jaar een uitgebreid onderzoek bij het bestuur en de scholen van Auris. Hiermee onderzoeken ze of alle leerlingen onderwijs krijgen van voldoende kwaliteit. En of scholen voldoen aan de wet- en regelgeving en of ze hun financiën op orde hebben. De onderwijsbesturen zijn hiervoor verantwoordelijk en daarom doet de inspectie een uitgebreid onderzoek bij ieder bestuur.
In 2019 is de Stichting Onderwijs Koninklijke Auris Groep voor het laatst beoordeeld. De kwaliteit van het onderwijs is beoordeeld met een voldoende. Het laatste rapport is te vinden op de website van de onderwijsinspectie (zoek op ‘Stichting Onderwijs Koninklijke Auris Groep’). Op deze pagina zijn ook de specifieke resultaten per school te vinden.
Meer informatie over de onderzoeken van de inspectie is te vinden op de website van de onderwijsinspectie.
Professionalisering
De ontwikkeling van onze medewerkers staat niet stil. Ieder jaar volgen wij verschillende trainingen en organiseren we studiedagen. Daarnaast nemen onze medewerkers ook actief deel aan trainingen binnen de Auris academie en externe cursussen en opleidingen.
Studiedagen kunnen diverse thema’s hebben. Vaak komen de onderwerpen voort vanuit de doelen die we aan onszelf hebben gesteld in het bierjarenschoolplan, zoals bijvoorbeeld oudercontacten of sociaal emotioneel leren.
Rondom de programma’s De Kanjertraining en IPC wordt regelmatig bijscholing of inscholing gegeven voor nieuwe medewerkers. Ook het lesgeven vanuit EDI, expliciete directe instructie wordt op vergelijkbare wijze onderhouden. We streven er naar dat alle medewerkers geschoold zijn in Nederlands ondersteund met gebaren (NMG) en het werken met ‘Met Woorden in De Weer (MWIDW).
Alle beginnende medewerkers van onze school volgen de TOS-modules binnen de Aurisacademie en starten met een tweedaagse on-boaring die Auris breed georganiseerd wordt.
Leervoorwaarden
Onze expertise en ons onderwijs is primair gericht op leerlingen met een ernstige taalontwikkelingsstoornis. We hebben ook expertise t.a.v. leerlingen die slechthorend zijn. Het is belangrijk dat daarnaast wordt voldaan aan de volgende leervoorwaarden:
- De leerling is leerbaar en staat open voor leren;
- De leerling heeft baat bij een aanbod gericht op het uitbreiden van de communicatieve redzaamheid;
- De leerling is verbaal en fysiek niet grensoverschrijdend naar anderen;
- De leerling kan wisselingen aan van les, leraar en ruimte, of kan dit op termijn bereiken;
- De leerling kan omgaan met interactieve lessen waarin het uitlokken van communicatie centraal staat;
- De structuurbehoefte van de leerling is niet voorliggend om tot leren te komen;
- De leerling is in staat om klassikaal (in een groep van maximaal 12-18 leerlingen) onderwijs te volgen en is aanspreekbaar op zijn gedrag.
Indien de hulpvragen specifiek liggen op het gebied van structuur en voorspelbaarheid, wordt geadviseerd plaatsing binnen een cluster 3 of 4 te onderzoeken. Er zijn geen aparte klassen (bijvoorbeeld structuurgroepen, autisme-groepen, time-out roepen of observatiegroepen) aanwezig bij Auris.
Uiteraard proberen wij alle leerlingen zo goed mogelijk onderwijs te bieden.
Een leerling die onderwijs volgt op onze school moet baat hebben bij het aanbod waarbinnen het uitbreiden van de communicatieve vaardigheden mogelijk is. Wanneer er sprake is van een non-verbale IQ-score of verbale IQ-score lager dan 80 dient een differentiaal afweging gemaakt te worden. Dat wil zeggen dat geadviseerd wordt om af te wegen of er beter aan de onderwijsbehoeften van de leerling voldaan kan worden binnen een andere onderwijsinstelling zoals het SBO dan wel cluster 3. De school legt, in bovengenoemde gevallen, de situatie aan de CvO voor om na te gaan of de leerling nog toelaatbaar is tot het speciaal onderwijs van Auris.